W obecnych czasach posiadanie konta bankowego jest na porządku dziennym. Coraz powszechniejsze staje się również korzystanie z bankowości elektronicznej, np. w postaci aplikacji bankowej, umożliwiającej kontrolę nad finansami z dowolnego miejsca. Innym narzędziem pomagającym w zarządzaniu środkami jest wyciąg bankowy, który szerzej opisuje poniższy artykuł.
Czym jest wyciąg bankowy?
Wyciąg bankowy to dokument przedstawiający zestawienie wszystkich transakcji jakie miały miejsce na danym rachunku bankowym w określonym czasie. Zawiera informacje o wpływach, wydatkach, dane odbiorców oraz nadawców przelewów, a także pobierane przez bank opłaty wynikające z użytkowania konta. Wyciągi najczęściej sporządzane są przez bank w okresach miesięcznych i mogą zostać wystawione w formie tradycyjnej, czyli papierowej lub elektronicznej.
Jakie dane zawiera?
Wyciąg z konta bankowego, w zależności od tego z jakiego banku pochodzi, może zawierać różne informacje, jednakże podstawowe dane na nich przedstawiane są niezależne od źródła pochodzenia dokumentu. Można do nich zaliczyć:
- dane identyfikacyjne właściciela konta – imię i nazwisko lub dane firmy, w przypadku gdy wyciąg dotyczy konta firmowego oraz numer rachunku,
- dane banku,
- okres rozliczeniowy jakiego dotyczy utworzony wyciąg,
- saldo początkowe oraz końcowe w danym okresie rozliczeniowym,
- lista transakcji – pełna historia w porządku chronologicznym, przedstawiająca wszystkie operacje, które miały miejsce w okresie, którego dotyczy wyciąg.
Do czego służy wyciąg?
Wyciąg bankowy służy przede wszystkim do kontroli stanu konta i historii operacji. Jednakże, poza funkcją informacyjną dla właściciela rachunku, może być także wykorzystany w przypadku ubiegania się o kredyt, kiedy bank wymaga potwierdzenia otrzymywanych dochodów, czy też w sytuacji, gdy konieczne jest przekazanie informacji o transakcjach do systemu finansowo-księgowego.
Typy wyciągów bankowych
Wyciąg z rachunku w tradycyjnej formie to oczywiście papierowe zestawienie transakcji wysyłane do klienta pocztą lub możliwe do uzyskania w oddziale banku. Obecnie najpopularniejszą formą wyciągu jest jego wersja elektroniczna, a banki nie mają obowiązku dostarczania do klienta comiesięcznego wyciągu w formie papierowej. Dokument taki najczęściej dostarczany jest poprzez wiadomość e-mail czy też jest możliwy do pobrania w bankowym systemie online.
Podstawowym elektronicznym formatem, w jakim wyciągi przekazywane są do właściciela rachunku, jest plik PDF. Wizualnie jest on zbliżony do wersji papierowej dokumentu i zawiera wszystkie niezbędne informacje potrzebne np. podczas ubiegania się o kredyt. Jednakże, w przypadku gdy wyciąg bankowy ma zostać przekazany np. do biura księgowego, korzystniejszym będzie inny format pliku, np. CSV czy też MT940.
Czym jest format CSV oraz MT940?
Format CSV, czyli „Comma Separated Values” przedstawia dane tekstowe w formie tabelarycznej, oddzielone przecinkami lub innymi separatorami, jak np. średnik.
Format MT940 został wprowadzony, aby ustandaryzować sposób przedstawiania wyciągów przez banki na całym świecie, ułatwiając tym samym przepływ danych dotyczących transakcji bankowych do systemów zewnętrznych. Format MT940 przedstawia dane w formie tekstowej w ściśle określonej strukturze. Jednakże, mimo ustandaryzowania struktury, wyciągi w formacie MT940 pochodzące z różnych banków mogą się od siebie różnić, dlatego też wykorzystując go do przekazywania danych, należy upewnić się czy docelowy program obsługuje wersję formatu z danego banku.
Zarówno format CSV jak i MT940 mogą być wykorzystywane w różnych programach księgowych umożliwiając automatyczne przetwarzanie danych na nich zawartych, oszczędzając przy tym czas użytkownika i minimalizując ilość błędów możliwych do popełnienia przy ręcznym przenoszeniu danych z dokumentów do systemu księgowego.
Programem obsługującym wyciągi bankowe, zarówno w formacie CSV jak i MT940, jest ELISOFT Faktury/Firma 2024. Dzięki tej funkcji użytkownik programu może w prosty i szybki sposób oznaczyć odpowiednie, wystawione przez siebie faktury sprzedażowe jako opłacone.
Czym różni się wyciąg bankowy od historii transakcji?
Mimo tego, że określenia wyciąg bankowy oraz historia transakcji bardzo często używane są zamiennie, nie oznaczają tego samego.
Wyciąg bankowy jest oficjalnym dokumentem generowanym przez bank (ewentualnie, można wygenerować go samodzielnie w bankowości elektronicznej, jeśli jej ustawienia bądź umowa zawarta z bankiem na to pozwala), po zakończeniu okresu rozliczeniowego zawartego w umowie, którym najczęściej jest miesiąc. Właściciel konta nie ma wpływu na dane prezentowane na wyciągu, co oznacza, że wyciąg bankowy przedstawia pełną historię z danego okresu, bez możliwości zastosowania jakichkolwiek filtrów.
Natomiast historia transakcji może zostać pobrana przez użytkownika w dowolnym momencie i dotyczyć dowolnego okresu czasu. Również informacje na niej przedstawione zależą od preferencji klienta, czyli historia wygenerowana przez użytkownika może zostać dowolnie okrojona poprzez zastosowanie różnorakich filtrów, np. pobranie historii transakcji wyłącznie uznaniowych, czy też listy transakcji zawężonej tylko do jednego nabywcy.